Motocykle żużlowe to specjalne skonstruowane maszyny, które wyróżniają się odpowiednimi właściwościami. Okazuje się, że znacząco różnią się od tradycyjnego jednośladu, jaki spotykany jest na polskich drogach. Jak zbudowane są motocykle żużlowe? Czym się odznaczają? Jakie kryteria powinny spełniać?

Czym wyróżnia się motocykl żużlowy?

Warto zauważyć, że sam wygląd motocykla tego typu odróżnia go od tradycyjnego modelu. Każdy element pełni swoją funkcję. Przede wszystkim żużlowy motocykl spala  czysty spirytus metylowy (metanol). Dodatkowo nie posiada hamulców ani skrzyni biegów. Co ciekawe, model taki nie jest maszyną dalekobieżną. Motocykl bardzo szybko przyspiesza, co wiąże się z wagą piórkową. Minimalna waga maszyny jest większa niż 77 kg.

Jakie kryteria spełnia?

Niezwykle ważny jest fakt, że motocykl żużlowy musi spełniać określone kryteria, jakie zawarte są w regulaminie sportu żużlowego. Najważniejszymi aspektami są w tym przypadku:

  • kierownica produkowana z lekkich stopów, która nie może być naprawiana przez spawanie,
  • oryginalny układ wydechowy, jakie odpowiada przepisom FIM – nie należy przekraczać poziomu głośności 98 dB,
  • możliwość zamontowania do motocykla tylnej opony dowolnego typu, jednak posiadającej homologację FIM (nie można stosować ulepszonych mieszanek w ogumieniu i podgrzewać opony),
  • brak możliwości używania w zawodach innych motocykli niż podane w zgłoszeniu organizatorowi wyścigu,
  • brak możliwości stosowania tytanu i jego stopów w podwoziu oraz silniku motocykla.

Sędzia zawodów decyduje, czy dany motocykl spełnia określone warunki i nie zagraża bezpieczeństwu zawodników. Możliwe jest nie dopuszczenie motocykla do startu.

Budowa motocykla żużlowego

Bardzo ważną częścią w motocyklu jest silnik. Jego elementami są: świeca zapłonowa, gaźnik, cylinder i zawory. W profesjonalnym żużlu silniki są poddawane tuningowi, jaki ma na celu polepszyć osiągi maszyny i dopasować jej charakterystykę do stylu jazdy danej osoby. Modyfikacje podlegają przykładowo rozebraniu i demontażowi silnika, jak i zastąpieniu niektórych jego elementów.

Okazuje się, że budowa motocykla jest określona w przepisach. Wymogi dotyczą wyposażenia sprzętu w seryjny układ wydechowy i zniwelowanie ryzyka wystawania końcówki rury wydechowej poza obrys opony koła tylnego. Pamiętajmy o tym, że na łańcuchu, na kole zębatym, sprzęgle i silniku montuje się osłonę. Podnóżek natomiast jest umieszczany po prawej stronie motocykla i nie może wystawać na określoną długość od jego osi wzdłużnej. Szerokość rękojeści nie może przekraczać 12 cm, a szerokość kierownicy jest nie większa niż 90 cm i nie mniejsza niż 70 cm.

W żużlowych maszynach stosowane jest wielotarczowe sprzęgło, które jest bardzo istotnym elementem motocykla. Po jeździe jest ono rozgrzane, dlatego po zjechaniu zawodnika do parkingu wykonuje się ostudzenie sprzęgła. Sprężyny i tarczki są wymieniane co kilka biegów. Motocykl żużlowy ma za zadanie zapewnić bezpieczeństwo zawodnikowi i dać mu komfort podczas zawodów sportowych.