Jak wiemy dyscyplina sportu, jaką jest żużel, rządzi się swoimi prawami. Do uprawiania tego sportu przygotowuje się ściśle dostosowane tory o określonej długości i nawierzchni. Do wyścigów tych używa się również specjalnych motocyklów, które różnią się od tych używanych w innych sportach motorowych. 

Tradycyjny motocykl żużlowy

Standardowy motocykl, jaki jest używany do wyścigów żużlowych, przede wszystkim musi spełniać kilka podstawowych warunków, takich jak brak skrzyni biegów oraz hamulców. Jako że podczas wyścigu zawodnicy pokonują tor w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, motocykl żużlowy musi być przystosowany do jazdy w lewo (chociaż kierownica tak naprawdę skręca w obie strony), a także do pokonywania charakterystycznych ślizgów, zwanych kontrolowanymi podczas pokonywania łuków. Waga całego motocykla również jest ściśle określona, nie może być mniejsza niż 77 kilogramów. W żużlu klasycznym silnik takiego motocykla ma pojemność skokową do 500 cm3 i spala metanol. Startując w zawodach, należy również spełnić kilka kryteriów i przestrzegać zasad wydanych przez Międzynarodową Federację Motocyklową, czyli FIM. Motocykl żużlowy musi m.in. mieć odpowiadający przepisom układ wydechowy, nie może być zmieniany przed zawodami, gdyż podlega ścisłej rejestracji, czy także musi posiadać błotnik. Tak sprawa przedstawia się w przypadku klasycznego żużlu, co jednak w sytuacji, gdy mamy do czynienia z innymi odmianami wyścigów żużlowych, np. popularnym Ice Speedway, czyli żużlu na lodzie.

Motocykl do żużlu na lodzie

Podobnie jak w przypadku tradycyjnego żużlu motocykl ten musi spełniać podobne warunki, musi jednak być dodatkowo przystosowany do warunków wyścigowych na lodowej nawierzchni. Pierwsze co rzuca się w tutaj w oczy to uzbrojona w kolce opona motocyklu. Jako że lód jest nieco inną nawierzchnią, wymaga przede wszystkim dobrej przyczepności i stabilności podczas jazdy. Kolce umieszczone na oponach wykonane są z twardych stopów metali i zgodnie z przepisami nie mogą wystawać z niej na więcej niż długość 28 milimetrów. Zgodnie z zasadą lewoskrętu większość kolców na oponie umieszczonych jest po lewej stronie opony, jednak kilkanaście kolców znajduje się również po prawej stronie, tak, by pojazd nie ślizgał się podczas startu, kiedy to występuje jeszcze w pozycji pionowej. Na przedniej oponie znajduje się 120 kolców, na tylnej zaś 180-200. 

Inne ważne elementy

Kolejną ważną rzeczą, w jaką powinien wyposażony być tego typu motocykl to błotnik ze specjalnej osłony z tworzywa sztucznego, który zakrywać będzie oponę z kolcami, tak, by nie stanowiła ona zagrożenia dla samego kierowcy, jak i również pozostałych uczestników wyścigu. Uzbrojona w kolce opona mogłaby stanowić poważne zagrożenie na torze, gdyż rozpędzona mogłaby zadziałać całkiem podobnie jak piła tarczowa.

Dodatkowo kierowcy muszą być dobrze zabezpieczeni i posiadać cenne elementy wyposażenia takie jak rękawice i osłony na kolana czy golenie, które będą chronić ich przed innymi zawodnikami, a także twardą, chłodną, niezbyt przyjemną nawierzchnią.